čtvrtek 17. července 2025

Dálnice D1 se začala stavět před 85 lety. Její osud byl velmi pohnutý

Dálnice D1 má dnes pětaosmdesátiny. Její stavbu nejprve zastavili nacisté a poté i komunisté, aby dnes byla nejvytíženější dopravní tepnou v republice.

Batova_dalnice_Zastrizly_most

Pozůstatek původní dálnice z prvních válečných let u Zástřizel na Kroměřížsku.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Pozůstatek původní dálnice z prvních válečných let u Zástřizel na Kroměřížsku.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

85 let dnes má česká dálnice D1, kterou provázel neuvěřitelně pohnutý osud, a o níž se dnes mluví jako o matce všech českých silnic. Stavět se začala 24. ledna 1939 kácením lesa v Zástřizlech na Kroměřížsku, aby se v květnu téhož roku přesunuly práce do Prahy. Počítalo se s tím, že v následujících čtyřech letech bude třísetkilometrový úsek spojující Prahu se Zlínem, hotový. Stopku veškerému snažení ale vystavila druhá světová válka. Po ní sice prezident Edvard Beneš rozhodl o pokračování stavby, ale v roce 1950 z plánů už zase nebylo nic.

Definitivní průlom ve stavbě znamenal až rok 1963, kdy padlo ozhodnutí, že se využije z velké části původně rozpracovaná stavba. Práce pokračovaly až v roce 1967 a v červenci 1971 se otevřel první úsek mezi Prahou a Mirošovicemi. Pak už se pokračovalo směrem na Brno a první auto po nepřerušovaném úseku mezi oběma největšími českými městy projelo 7. listopadu 1980.

Poslední úsek Dálnice D1 mezi Bohumínem a státní hranicí s Polskem se otevřel v roce 2012. Na některých místech jsou dodnes patrné pozůstatky staveb, které vyrostly v předválečném období a na začátku války.

Autor: Jan Skala

Související

revitalizace Vítkova
Domácí

Pražský Vítkov má promenádu s tryskající vodou a desítkami jerlínů

brno-2818726_1280
Domácí

Do Brna na Velkou cenu zamíří desítky tisíc lidí. Policie bude sestřelovat drony

profimedia-0376014058
Zahraniční Výročí

Disneyland poprvé přivítal návštěvníky před 70 lety

Výtoňský most v Praze
Domácí

UNESCO brání bourání Výtoňského mostu i věžím na Pankráci