85 let dnes má česká dálnice D1, kterou provázel neuvěřitelně pohnutý osud, a o níž se dnes mluví jako o matce všech českých silnic. Stavět se začala 24. ledna 1939 kácením lesa v Zástřizlech na Kroměřížsku, aby se v květnu téhož roku přesunuly práce do Prahy. Počítalo se s tím, že v následujících čtyřech letech bude třísetkilometrový úsek spojující Prahu se Zlínem, hotový. Stopku veškerému snažení ale vystavila druhá světová válka. Po ní sice prezident Edvard Beneš rozhodl o pokračování stavby, ale v roce 1950 z plánů už zase nebylo nic.
Definitivní průlom ve stavbě znamenal až rok 1963, kdy padlo ozhodnutí, že se využije z velké části původně rozpracovaná stavba. Práce pokračovaly až v roce 1967 a v červenci 1971 se otevřel první úsek mezi Prahou a Mirošovicemi. Pak už se pokračovalo směrem na Brno a první auto po nepřerušovaném úseku mezi oběma největšími českými městy projelo 7. listopadu 1980.
Poslední úsek Dálnice D1 mezi Bohumínem a státní hranicí s Polskem se otevřel v roce 2012. Na některých místech jsou dodnes patrné pozůstatky staveb, které vyrostly v předválečném období a na začátku války.