Čínští výrobci automobilů jako BYD, Geely a státní SAIC našli způsob, jak obejít zvýšené tarify Evropské unie na elektrická vozidla. Namísto čistě elektrických vozů nyní posílají na evropský trh hybridy, které kombinují elektrický pohon s klasickým spalovacím motorem a na něž se nová cla nevztahují.
Podle Čínské asociace výrobců osobních vozů bylo od července do října 2024 do Evropy exportováno přes 65 800 hybridů, což je více než trojnásobek oproti stejnému období loňského roku. Tyto vozy vytvářejí tvrdou konkurenci zejména pro japonské značky jako Toyota a Honda, ale i pro evropské výrobce včetně Volkswagenu.
Čínské hybridy, například modely BYD SEAL U DM-i nebo Geely Galaxy Starship 7, lákají evropské zákazníky nižšími cenami, moderním designem a pokročilou technologií. Tyto vozy navíc často nabízejí vyšší spolehlivost a bezpečnostní standardy než dříve, což jim pomáhá získat důvěru spotřebitelů.
Zvýšený zájem o hybridy pramení i z aktuální ekonomické situace. Rostoucí životní náklady, vyšší úrokové sazby a postpandemické škrty nutí spotřebitele hledat cenově dostupnější alternativy. Hybridy také poskytují komfort tradičního motoru, což z nich činí ideální volbu pro ty, kteří váhají s přechodem na čistě elektrický pohon.
Evropská unie však může na tento čínský manévr zareagovat dalšími cly, pokud by hybridy příliš ohrozily domácí výrobce.