Čínské automobilky čelí tvrdé konkurenci doma, ale rostoucí poptávka po cenově dostupných elektromobilech je tlačí k expanze na globální trhy. Společnosti jako BYD, Great Wall, Geely a Chery dnes vyrábějí nejen pro čínské zákazníky, ale i pro Evropu a Latinskou Ameriku, kde se jejich vozy těší rostoucí oblibě. Na rozdíl od státem řízených gigantů, jako jsou SAIC a BAIC, jsou mnohé z těchto firem soukromé.
BYD, největší čínský výrobce elektromobilů, v loňském roce prodal 3,52 milionu vozů a překonal tak Teslu v produkci bateriových vozů. Firma, která začínala jako výrobce baterií, nyní vyvíjí i rychlonabíjecí stanice, které umožňují dobití vozu za pouhých 5 až 8 minut.
Společnost Great Wall Motors, známá svými značkami Haval, Wey a Ora, se soustředí na rozvoj výroby mimo Čínu. V loňském roce se její prodeje na domácím trhu snížily o 15 %, ale díky expanze do Ruska, Thajska a Brazílie stále roste. Její hybridní pickup GWM Poer konkuruje Toyotě Hilux, a SUV Haval H6 získává popularitu v zahraničí.
Chery, historicky první čínský výrobce exportující vozy do zahraničí, se stále více zaměřuje na Latinskou Ameriku a evropské trhy. Firma, která spolupracuje s Jaguarem Land Rover a Huawei, plánuje do roku 2025 prodat 3 miliony vozů.
Geely, známý tím, že vlastní Volvo a Lotus, nedávno zahájil prodeje SUV Geely EX5 v Austrálii a na Novém Zélandu. Firma také vlastní značku Zeekr, která vyrábí prémiové elektromobily, a v USA se pod značkou Polestar potýká s těžkostmi na tamním trhu.
Dalším významným hráčem je Wuling, který ve spolupráci se SAIC a General Motors vyrábí populární mini-elektromobily a vozy pro komerční využití. S více než 673 tisíci prodanými vozy se Wuling stal druhým největším prodejcem elektromobilů v Číně.
Ačkoliv čínské automobilky expandují na globální trhy, konkurence v jejich domácím trhu je stále silná. To je jeden z hlavních důvodů, proč se soustředí na export a rozšiřování výroby v zahraničí. Tento rychlý růst čínských výrobců elektromobilů se očekává i v dalších letech, kdy se budou stále více zaměřovat na evropské a latinskoamerické trhy.