neděle 9. listopadu 2025

Čínské elektromobily dobývají Evropu

Čínští výrobci elektromobilů se rychle prosazují na evropském trhu díky své cenové dostupnosti, elegantnímu designu a pokročilým technologiím.

BYD

Ilustrační foto.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Čínské automobilky čelí tvrdé konkurenci doma, ale rostoucí poptávka po cenově dostupných elektromobilech je tlačí k expanze na globální trhy. Společnosti jako BYD, Great Wall, Geely a Chery dnes vyrábějí nejen pro čínské zákazníky, ale i pro Evropu a Latinskou Ameriku, kde se jejich vozy těší rostoucí oblibě. Na rozdíl od státem řízených gigantů, jako jsou SAIC a BAIC, jsou mnohé z těchto firem soukromé.

BYD, největší čínský výrobce elektromobilů, v loňském roce prodal 3,52 milionu vozů a překonal tak Teslu v produkci bateriových vozů. Firma, která začínala jako výrobce baterií, nyní vyvíjí i rychlonabíjecí stanice, které umožňují dobití vozu za pouhých 5 až 8 minut.

Společnost Great Wall Motors, známá svými značkami Haval, Wey a Ora, se soustředí na rozvoj výroby mimo Čínu. V loňském roce se její prodeje na domácím trhu snížily o 15 %, ale díky expanze do Ruska, Thajska a Brazílie stále roste. Její hybridní pickup GWM Poer konkuruje Toyotě Hilux, a SUV Haval H6 získává popularitu v zahraničí.

Chery, historicky první čínský výrobce exportující vozy do zahraničí, se stále více zaměřuje na Latinskou Ameriku a evropské trhy. Firma, která spolupracuje s Jaguarem Land Rover a Huawei, plánuje do roku 2025 prodat 3 miliony vozů.

Geely, známý tím, že vlastní Volvo a Lotus, nedávno zahájil prodeje SUV Geely EX5 v Austrálii a na Novém Zélandu. Firma také vlastní značku Zeekr, která vyrábí prémiové elektromobily, a v USA se pod značkou Polestar potýká s těžkostmi na tamním trhu.

Dalším významným hráčem je Wuling, který ve spolupráci se SAIC a General Motors vyrábí populární mini-elektromobily a vozy pro komerční využití. S více než 673 tisíci prodanými vozy se Wuling stal druhým největším prodejcem elektromobilů v Číně.

Ačkoliv čínské automobilky expandují na globální trhy, konkurence v jejich domácím trhu je stále silná. To je jeden z hlavních důvodů, proč se soustředí na export a rozšiřování výroby v zahraničí. Tento rychlý růst čínských výrobců elektromobilů se očekává i v dalších letech, kdy se budou stále více zaměřovat na evropské a latinskoamerické trhy.

Autor: Šimon Mitro

Související

G44WsPkbQAQuBq0
Zahraniční

Čínští astronauti zůstávají ve vesmíru. Jejich loď zasáhl kosmický odpad

čínské děti
Zahraniční Výročí

Čína ukončila éru jedináčků. Po 35 letech padla nejtvrdší porodní politika

profimedia-1047814461
Domácí Elektromobily

Brno má český unikát. Nabíječka pro elektromobily je ukrytá přímo ve sloupu

Tesla Model Y
Ekonomika Elektromobily

Češi berou elektromobily z druhé ruky útokem