středa 22. října 2025

Čína rozjede nové uhelné elektrárny, Indie další už stavět nechce

Čína rozhodně nemá v plánu zastavit provoz uhelných elektráren, jak se nyní děje v Evropě. Naopak bude otevírat další.

uhelná elektrárna

Čína je největší znečišťovatel ovzduší na světě
Zdroj: Pixabay

  • Čína je největší znečišťovatel ovzduší na světě
  • Zdroj: Pixabay

Proti všem trendům snižování emisí se rozhodla postavit Čína. V současné době největší znečišťovatel ovzduší ještě přiloží pod kotel, a to doslovně. V nejbližších letech hodlá otevřít další uhelné elektrárny, jejichž stavbu výrazně urychlila v druhém pololetí loňského roku. V letošním prvním čtvrtletí podle britského deníku The Guardian navíc čínská vláda schválila ještě více projektů na stavbu uhelných elektráren, než tomu bylo za celý loňský rok. Od ledna do března podle ní získaly souhlas uhelné elektrárny s přinejmenším 20,45 gigawattu výkonu, zatímco loni to ve stejném období bylo 8,63 gigawattu.

Rychlost, kterou v současné době Čína uděluje povolení pro stavbu uhelných elektráren, je
mimořádná i přesto, že nejlidnatější země světa je nejrychleji rostoucím producentem obnovitelné energie a do roku 2060 hodlá vyhlásit uhlíkovou neutralitu. Odborníci se shodují na tom, že Čínu k současnému kroku vedou obavy ze sucha, které by značně snížilo produkci z vodních elektráren.

Opačným směrem jde další asijská velmoc, Indie. Ta už s novým otevíráním uhelných provozů nepočítá. Tamní vláda ale odmítla oznámit, kdy by se měla vzdát tohoto způsobu výroby elektřiny.

Autor: Jan Skala

Související

565621996_1406524197499079_7049597201180046360_n
Zahraniční

Spolu proti Číně. USA a Austrálie mají dohodu o nerostných surovinách

Nejstarší lídryní je v současnosti pětasedmdesátiletá Šajch Hasína Vadžídová, která je premiérkou Bangladéše.
Zahraniční

Bývalé bangladéšské premiérce hrozí trest smrti. Ta se však skrývá v Indii

profimedia-1045902361
Zahraniční

Dav Keňanů vtrhl na letiště a chtěl se zmocnit těla zesnulého opozičníka

Škoda Octavia iV Plug-in Hybrid
Zahraniční

Hybridní auta nejsou v běžném provozu tak ekologická, jak tvrdí jejich výrobci