Zkrácení dopravy čínského zboží na americký kontinent zhruba o třetinu, to je hlavní důvod, proč se Čína rozhodla v peruánském městečku Chancay podstavit obří přístaviště, kde budou moci kotvit i ty největší nákladní lodě světa. Díky tomu, že už nezbude nutné překládat náklad v mexických a severoamerických přístavech bude doprava o deset dnů rychlejší. Otevření peruánského přístaviště by se ještě letos měl zúčastnit čínských prezident a šéf tamní komunistické strany Si Ťin-pching.
Puerto de Chancay tiene avance de 83% y estará en capacidad de operar en noviembre. Lo inaugurarán presidentes de Perú y China. En siguientes 2 años Perú será el segundo hub portuario del pacífico https://t.co/8Z0ycWyxIa pic.twitter.com/9lLz19J6qm
— Agencia Andina (@Agencia_Andina) June 17, 2024
Čínská aktivita v jižní Americe údajně znepokojuje Spojené státy. Podle listu The Wall Street Journal Peking posiluje svůj vliv v latinskoamerickém regionu, kde se tak trh otevírá zejména její levné elektronice a elektromobilům. Podobných, i když menších přístavů, už má Čína zhruba stovku po celém světě, v Jižní Americe je v tomto ohledu ale stále ještě na začátku.
Vztahy USA a Číny jsou dlouhodobě narušené. Washington Pekingu vyčítá je působení na Tchaj-wanu i postoj k současné válce na Ukrajině, kdy je Čína fakticky na straně Ruska.