čtvrtek 18. září 2025

Čína chce vybudovat vysokorychlostní železnici do Singapuru

Čína by chtěla, aby rychlovlaky jezdily až do Singapuru. Vysokorychlostní železnice by jednou mohla propojovat jihovýchodní Asii s jihozápadní Čínou.

čínský rychlovlak

Ilustrační foto.
Zdroj: Flickr

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Flickr

Čína pokračuje ve svém ambiciózním projektu infrastrukturálního rozvoje, jež zahrnuje výstavbu vysokorychlostních železnic spojujících jihozápadní Čínu s jihovýchodní Asií. Peking si představuje revoluční dopravní spojení mezi jihozápadní částí země a Singapurem.

V roce 2021 byla zprovozněna polovysokorychlostní železnice mezi Čínou a Laosem, jež spojuje čínské město Kchun-ming s hlavním laoským městem Vientiane. Vzdušnou čarou jsou od sebe města vzdáleny 820 kilometrů, ale po železnici činí vzdálenost více než 1400 kilometrů. Vlaky po nově vybudované trati jsou schopny vzdálenost urazit za deset hodin.

Dále Čína podporovala výstavbu prvního rychlovlaku v jihovýchodní Asii v Indonésii, který začal jezdit v říjnu 2023 a spojil hlavní město Jakarta s Bandungem v Západní Jávě. Tentýž projekt se rozšiřuje i do Thajska, avšak čelí zpožděním a nárůstu nákladů. Očekává se, že thajská část bude dokončena do roku 2028. Čínská vláda však neurčila přesný harmonogram.

Až bude tato linka dokončena, plánuje se rozšířit do severní Malajsie, kde se spojí s hlavním městem Kuala Lumpur a skončí ve 350 kilometrů vzdáleném Singapuru. Navzdory ekonomickým výhodám železničních projektů existují obavy o suverenitu a geopolitický vliv Číny v regionu.

Autor: Šimon Mitro

Související

vlak
Ekonomika

RegioJet pořídí hybridní vlaky za devět miliard

F9q84CCWIAAb4YE
Zahraniční Video

Varani se stali atrakcí Bangkoku, lidé je potkají na procházce i v obchodech

Výstava 100 pokladů, 100 příběhů
Ostatní Výstava

Sto pokladů z čínských císařských sbírek dorazilo do Prahy

Uhelný důl
Zahraniční

Uhelný paradox: Nové doly ubývají, těžaři přesto chystají rekordní expanzi