Ukázkový případ se stal před pár dny na Břeclavsku, kdy majitel chytrých hodinek spadl do vody a tím se spustilo tísňové volání. Operační středisko včas vyhodnotilo, že se jedná o planý poplach a jednotky na místo nevyjely.
Od začátku roku evidují hasiči jen na jihu Moravy 13 událostí založených na volání automatického systému, které následně klasifikovali jako planý poplach. V dalších desítkách případů se podařilo s oznamovatelem včas spojit bez toho, aby vyjížděli.
„Pokud z jakéhokoli důvodu vytočíte tísňovou linku a nejedná se o tísňovou situaci, třeba omylem stisknete tlačítko, hodinky zaznamenají náraz a podobně, sdělte operátorovi, že se jedná o omyl. Zejména v případě automatických systémů známe přesnou polohu, předpokládáme, že jste v tísni, nemůžete mluvit, a vysíláme jednotky na místo. Pokud řeknete, že se jedná o omyl, zamezíte zbytečnému výjezdu. Když už se stane a vy hovor zavěsíte bez další komunikace, přijímejte pak hovory z neznámých čísel. Pravděpodobně jsme to my a snažíme se vám dovolat, abychom se pokusili zjistit situaci na místě,“ říká mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška.