čtvrtek 1. května 2025

Chytrá zařízení kontaktují tísňovou linku většinou zbytečně

Automaticky zavolat na tísňovou linku umí nejen nové automobily vybavené systémem eCall, ale také chytré hodinky a telefony. Většina takových volání je ale falešným poplachem.

chlapec uvízl v pračce

chlapec uvízl v pračce
Zdroj: Hasiči Středočeského kraje

  • chlapec uvízl v pračce
  • Zdroj: Hasiči Středočeského kraje

Ukázkový případ se stal před pár dny na Břeclavsku, kdy majitel chytrých hodinek spadl do vody a tím se spustilo tísňové volání. Operační středisko včas vyhodnotilo, že se jedná o planý poplach a jednotky na místo nevyjely.

Od začátku roku evidují hasiči jen na jihu Moravy 13 událostí založených na volání automatického systému, které následně klasifikovali jako planý poplach. V dalších desítkách případů se podařilo s oznamovatelem včas spojit bez toho, aby vyjížděli.

„Pokud z jakéhokoli důvodu vytočíte tísňovou linku a nejedná se o tísňovou situaci, třeba omylem stisknete tlačítko, hodinky zaznamenají náraz a podobně, sdělte operátorovi, že se jedná o omyl. Zejména v případě automatických systémů známe přesnou polohu, předpokládáme, že jste v tísni, nemůžete mluvit, a vysíláme jednotky na místo. Pokud řeknete, že se jedná o omyl, zamezíte zbytečnému výjezdu. Když už se stane a vy hovor zavěsíte bez další komunikace, přijímejte pak hovory z neznámých čísel. Pravděpodobně jsme to my a snažíme se vám dovolat, abychom se pokusili zjistit situaci na místě,“ říká mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška.

Související

profimedia-0869609974
Domácí

Filipojakubská noc bez požárů: Jednoduché kroky k bezpečnému pálení čarodějnic

GpUrMm-XUAA-bba (1)
Domácí

Varování meteorologů se vyplnilo. Na jižní Moravu udeřily bouřky v plné síle

soud
Domácí

Nelegální přístavba chaty u přehrady míří k soudu. Úředníci neměli vydat povolení

Operátoři Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
Domácí

Operační středisko pražské Zdravotnické záchranné služby je celé v novém