Studie, ve které odborníci zkoumali vývoj mozků bezmála deseti tisíc mladých Američanů z různých koutů země, odhalila, že mozky těch, kteří žijí v prostředí s nerovnými možnostmi a přístupem ke zdrojům, měly viditelně tenčí mozkovou kůru, která je zodpovědná za paměť a učení.
Mozky těchto dětí měly také mnohem menší objem v oblasti, která zodpovídá za regulaci emocí. Velký rozdíl vykazovalo také propojení mozkových sítí. Jejich hustota ovlivňuje, jak člověk zvládá stres nebo se soustředí.
Výsledky ukazují, že nezáleží na jaké straně nerovnosti se dítě nacházelo. Rozdíly mezi vývojem mozku se objevovaly u dětí z chudých rodin i u těch bohatých. Děti z chudších rodin podle vědců zažívají stres z nedostatku a nespravedlnosti, zatímco ty z bohatých zase strach z neúspěchu. To negativně ovlivňuje vývoj jejich mozků.