Evropa čelí naléhavé potřebě změn ve snaze o dekarbonizaci průmyslu a dopravy, aby zůstala konkurenceschopná a neztratila pracovní místa. Česká republika zdůrazňuje technologickou neutralitu a flexibilitu vůči různým způsobům snižování emisí. Klíčové je přijmout změny do roku 2025, aby se zabránilo neefektivním sankcím schváleným v roce 2019, které by nyní jen zatížily výrobce.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) prosazuje dřívější revizi emisních cílů pro osobní i nákladní vozidla. Cílem je získat podporu dalších evropských zemí a zaslat společné prohlášení Evropské komisi. Kupka zdůrazňuje, že je nutné chránit pracovní místa a udržet automobilový průmysl v Česku i celé Evropě konkurenceschopný.
Prezident AutoSAP Martin Jahn a výkonný ředitel Zdeněk Petzl upozorňují na reálné výzvy, kterým průmysl čelí. Zvýšení emisních cílů od roku 2025 by vedlo k masivním sankcím a oslabilo české výrobce. Proto je nezbytné urychlit revizi těchto cílů a nastavit podmínky, které umožní dlouhodobý rozvoj a transformaci průmyslu.
Pokud Evropa chce snížit emise a zároveň zachovat pracovní místa, musí vytvořit konkurenceschopné podmínky, včetně řešení vysokých cen energií a nedostatku dodavatelského řetězce pro elektromobilitu.