Česko se musí připravit na vodíkovou ekonomiku, varuje studie Svazu průmyslu

Svaz průmyslu a dopravy vidí budoucnost ve vodíkové ekonomice. Česko ve vodíkové infrastruktuře zaostává.

Auto na vodík

Auto na vodík
Zdroj: Flickr

  • Auto na vodík
  • Zdroj: Flickr

Nová studie zveřejněná Svazem průmyslu a dopravy ČR a společností ORLEN Unipetrol upozorňuje, že Česko zaostává v přípravě na vodíkovou ekonomiku. I přes platnou vodíkovou strategii z roku 2021 není využívání vodíku v Česku dostatečné, zejména v oblasti průmyslu a dopravy. Česká republika čelí nebezpečí, že po roce 2030 budou firmy platit vysoké pokuty za nesplnění evropských směrnic, pokud nezačne efektivněji využívat vodík v průmyslu a dopravě.

Ve srovnání s plány Evropské unie, která vodík považuje za klíčové alternativní palivo v dopravě, se v Česku momentálně využívá pouze v chemickém průmyslu. V dopravě má jen minimální zastoupení. Veřejné vodíkové čerpací stanice jsou v republice pouze čtyři. Nedostatek infrastruktury a vyšší cena jsou hlavními překážkami. Studie zdůrazňuje potřebu rychlejšího přechodu na využití vodíku, který by mohl vést ke vzniku tisíců nových pracovních míst a zlepšení HDP.

Pro rozvoj vodíku jsou zásadní dvě věci. Spolupráce českého státu a průmyslu, včetně podílení se na investicích, a tou druhou dostatečné množství levné elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Bez levné a dostupné elektřiny z obnovitelných zdrojů nebude ani dostupný obnovitelný vodík,“ říká Tomasz Wiatrak, generální ředitel společnosti ORLEN Unipetrol.

Autor: Šimon Mitro

Související

wind-power-pinwheel-wind-turbine-8c8deb-1024
Domácí

Bude mít Ralsko největší větrný park v Česku? Nedaleké město je proti

DEN_Air_Traffic_Control_Tower
Ekonomika

Denver bude mít první jadernou elektrárnu. Postaví ji přímo na letišti

Dobíjecí stanice
Ekonomika Zelená energie

Brusel šetří na zelené dopravě, varují experti

větrné elektrárny
Ekonomika

Megaprojekt může začít. Skotsko postaví největší větrný park na světě