Za rámcovým vzdělávacím programem pojmenovaným Rozvoj digitální kompetence žáků se skrývá transformace školství do digitálního věku. Online platformy, aplikace či nástroje typu Word a Powerpoint už se žáci na základních a středních školách nebudou učit používat jen v hodinách informatiky, ale všude tam, kde to bude zapotřebí.
Zjednodušeně to znamená, že pokud češtinářka zadá slohovou práci, kterou žáci mají vypracovat v Google Dokumentech či Wordu, tak je ta samá učitelka musí naučit, jak se tyto programy používají. Stejné je to s prezentováním a dalšími aktivitami spojenými s online prostředím.
Spousta kantorů jmenované digitální nástroje používá, ale řada učitelů, především těch ve věku 50+, stále neumí s těmito nástroji adekvátně zacházet, natož pak učit například formátování ve Wordu nebo funkce v excelových tabulkách. „Nejdřív by bylo třeba zajistit to, aby ti co to mají děti učit, to uměli sami. Nejsem nijak proti digitálním technologiím, patří do našeho světa a i do výuky, ale tohle mi přijde jako rychlý a nepromýšleny krok,“ říká učitelka angličtiny na plzeňské střední škole Simona H.
Učitelé se shodují, že rozvíjet digitální kompetence napříč předměty je důležité, ale zároveň se musí promyslet, co by mělo zůstat zachováno v hodinách informatiky, a naučit starší kantory, jak digitální nástroje používat. „Technologie se strašně rychle vyvíjí a jsme v tomhle trochu pozadu. Ono informatikářům toho tak jako tak zbyde hodně a budou mít alespoň více prostoru jít do hloubky v oblastech bezpečnosti, soukromí na internetu atd.,“ prohlásila učitelka Anna P. z Plzně. „Problém je naučit to starší učitele, aby prostě nevzali jen tablet, zahrajeme si kahoot a máme splněnou kompetenci,“ říká Anna.
Školy musí digitální kompetence zavést do roku 2027 a řada z nich už na tom posledních pár let pracuje. „U nás na škole se tohle nesetkalo s nadšením. Učit, jak zacházet s nějakým programem, ubírá čas na výuku cizího jazyka, kterého už je tak dost málo,“ vysvětlila učitelka Simona. „Dávalo by smysl aby se alespoň navýšila hodinová dotace, když se nám zvyšuje počet dovedností, co je máme naučit. Zatím jsme s dětmi dělali různé prezentace nebo video projekty a zabere opravdu dost vyučovacího času, aby byli schopni vytvořit něco kvalitního,“ uvádí.
O využívání online nástrojů napříč předměty se snaží na většině českých škol, ale výuka s pomocí digitálních nástrojů se liší učitel od učitele. „Slohovky z češtiny letos psali ve Wordu a třeba v angličtině přibylo psaní e-mailu. Každopádně jak se říká, třídnice snese všechno. Podle mě učitelé, kteří tohle u dětí rozvíjet chtějí, to dělali i předtím. Naopak určitě budou kantoři, kteří se na to vykašlou a naplní ten výstup jen naoko na papíře,“ komentuje středoškolská učitelka Kateřina Ch.
Plán s digitálními kompetencemi žáků sám o sobě neřeší množství učiva a tudíž se za současného stavu zdá nesplnitelné, aby mohli učitelé různorodých předmětů učit žáky adekvátně používat všemožné online nástroje. „Učiva je tolik, že věnovat se znatelně víc samotné práci s počítačem a programy je utopie,“ sdílí učitelka Kateřina.