Některé nadané děti jsou snaživé a k učiteli si cestu najdou samy, jiné ale mají potíže v kolektivu nebo specifické potřeby. S těmi si pak pedagog ve třídě nemůže poradit, protože se musí věnovat i ostatním žákům, a tak by často ocenil podporu například pedagogicko-psychologických poradců, kteří nadané děti diagnostikují. Poradny jsou ale u nás beznadějně plné.
Podle odborníků začíná změna už na pedagogických fakultách. Budoucí učitelé by se měli s tématem nadaných dětí setkat už při studiu, protože s takovými dětmi přijdou za svou kariéru určitě do kontaktu a měli by je umět rozpoznat.
Ministerstvo školství plánuje zavedení nových opatření, která by měla situaci zlepšit. Jedním z kroků je vytvoření jednotného systému diagnostiky nadaných dětí. Ten by umožnil jejich včasné rozpoznání. Chce také podpořit financování školských poraden, které by dostaly peníze přímo za práci s nadanými dětmi.