Mezinárodní průzkum PIRLS od roku 2001 každých pět let srovnává žáky čtvrtých tříd základních škol ve čtení s porozuměním ve vybraných zemích. Šetření analyzovala Česká školní inspekce. Z průzkumu vyplývá, že jsou české děti nad evropským průměrem.
V průzkumu z roku 2021 skončili čeští žáci na 16. místě z 57 zemí. Dosáhli na 540 bodů hodnotící škály, průměr v EU je nižší, konkrétně 532 bodů. Nejlepší z Česka byli studenti z Prahy, Jihomoravského a Královéhradeckého kraje. Nejhůře dopadly děti z krajů Jihočeského a Ústeckého.
Lepšího výsledku v rámci evropských států dosáhli žáci z Irska (577), Chorvatska (557), Litvy (552), Finska (549) a Polska (549). Průzkum se konal po čtvrté za posledních 20 let. Oproti prvnímu průzkumu si čeští žáci polepšili pouze o tři body. Irsko se v průzkumu umístilo na celkovém druhém místě, lepší jsou pouze žáci v Singapuru (587).
Z průzkumu dále vplývá, že se Česko řadí k zemím s podprůměrnou oblibou čtení.