Hlavním důvodem tohoto zhoršení byl nerealizovaný prodej budovy hlavní pošty v Praze, který měl přinést 1,4 miliardy korun. Tento krok se ukázal jako klíčový pro výsledky hospodaření podniku, který v roce 2022 čelil rekordní ztrátě 1,75 miliardy korun.
Poštovní podnik se od té doby zaměřuje na transformaci, která by měla skončit v roce 2026 a přivést poštu zpět k zisku. Ačkoliv transformace přináší pozitivní změny, generální ředitel Miroslav Štěpán upozornil, že pošta se s negativními hospodářskými výsledky potýká až do dokončení celého procesu. Pošta se stále potýká s náročným obdobím, kdy poslední kladný výsledek hospodaření vykázala v roce 2017.
V rámci změn se podařilo snížit provozní náklady o tři miliardy korun a reorganizovat cenovou politiku. Zároveň pošta zefektivnila práci, čímž se zvýšila produktivita práce. Důležitým krokem v transformaci je vytvoření akciové společnosti Balíkovna, která od letošního roku převezme balíkové a logistické služby. Pošta také plánuje využít nevyužité kapacity a nabídnout nové služby, například konzultace pro veřejné instituce, což má posílit její výnosy.
V roce 2023 došlo k redukci počtu poboček o 300 na celkových 2900, což souvisí s cílem stabilizovat hospodaření. Česká pošta stále zaměstnává kolem 20 tisíc lidí a i nadále čelí výzvám spojeným s klesající poptávkou po tradičních poštovních službách.