Češi už berou elektroauta na dlouhé trasy bez obav

Nová data z technických kontrol ukazují, že elektromobily už nejsou jen „druhé auto do rodiny“. Jejich průměrný roční nájezd přesáhl 15 tisíc kilometrů – o pětinu více než u moderních benzínových vozidel.

Škoda Enyaq

Česká pošta se vydává cestou udržitelnosti.
Zdroj: Škoda Storyboard

  • Česká pošta se vydává cestou udržitelnosti.
  • Zdroj: Škoda Storyboard

Elektromobily v Česku se podle údajů Ministerstva dopravy využívají čím dál intenzivněji. Bateriové vozy splňující normu Euro 6 ujely loni v průměru 15 345 kilometrů, což je meziročně o něco víc. Naproti tomu benzínová auta stejné kategorie zaznamenala jen 12 272 kilometrů. Data tak popírají zažitou představu, že elektroauta slouží hlavně na krátké městské trasy.

Podle Centra dopravního výzkumu za vyšší nájezdy stojí delší dojezdy nových modelů, lepší síť rychlonabíječek i rostoucí zkušenost řidičů. V praxi tak mizí obavy z delších cest. Nejvíce kilometrů ale stále najíždějí vozy na CNG a naftu, které často jezdí ve firemních flotilách. CNG vozy překročily hranici 24 000 kilometrů ročně, nafta přesáhla 19 000.

Zatímco celkový průměr osobních aut v zemi nepatrně klesl, elektromobily i CNG vozy si polepšily. Průzkum mezi uživateli elektroaut navíc ukazuje, že reálný dojezd většiny z nich se pohybuje mezi 345 a 400 kilometry. Sedm z deseti řidičů jej považuje za dostatečný a téměř polovina běžně jezdí trasy delší než 400 kilometrů.

Trendy potvrzují i zahraniční studie: způsob využívání elektromobilů se dnes prakticky neliší od vozů se spalovacím motorem.

Autor: Šimon Mitro

Související

nákla
Zahraniční Technologie

Nákladní dopravu čeká revoluce. Zmizí řidiči z kabin?

Busverkehr_Rheinland
Ekonomika

Obří zakázka Deutsche Bahn: Elektrobusy a hybridy za víc než 24 miliard

2023_Ford_F-150_Lightning
Ekonomika

Ford couvá od elektromobilů. Vysoké ceny a nízká poptávka mění jeho plány

parkoviště
Domácí

Středočeský kraj plánuje síť záchytných parkovišť pro víc než tři tisíce aut