pátek 27. června 2025

Češi při nákupu oblečení hledí především na cenu, udržitelnost je druhotná

Podle průzkumu lidé nejčastěji volí ekologické varianty výrobků v případě drogerie, kosmetiky a potravin.

oblečení

Ilustrační foto.
Zdroj: pixabay.com

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: pixabay.com

Agentura STEM provedla průzkum s názvem Udržitelnost v oblasti módy pro organizaci Klub svobodných matek, který mapuje motivace a strategie Čechů při pořizování oblečení a dalšího spotřebního zboží. Co se týče ekologických výrobků, tak je Češi nejčastěji nakupují v oblastech drogerie a kosmetiky (54 %) a také potravin (51 %). V případě oblečení a elektroniky jen 8 % respondentů významně upřednostňuje ekologický faktor. Odpověď spíše upřednostňuje zvolilo 37 % v případě oblečení a 35 % u elektroniky.

Při výběru oblečení je pro Čechy nejdůležitější cena, vzhled a pak materiál a původ. Nákupčí oblečení se dělí do dvou skupin, 47 % tvoří lidé kombinující nákup nového oblečení a z druhé ruky a 45 % lidí nakupuje pouze nové oblečení. 70 % lidí uvedlo, že oblečení nakupuje méně často než jednou za měsíc. Jedna pětina si ho pořizuje zhruba jednou za měsíc a pouze minimum Čechů nakupuje oblečení pro sebe nebo členy své domácnosti několikrát za měsíc (7 %) nebo každý týden (2 %).

Pro 52 % lidí, kteří uvedli, že nakupují oblečení z druhé ruky, je hlavním důvodem cenová výhodnost (85 %). Dalším důvodem je získání oblečení, které je v běžné nabídce nedostupné (35 %). V secondhandech respondenti nejčastěji nakupují oblečení na běžné nošení (78 %). Následuje sportovní a dětské oblečení.

Nejčastějším důvodem, proč lidi o oblečení ze secondhandů nemají zájem, je ten, že to považují za nehygienické a vadí jim představa, že už ho někdo nosil (47 %). Druhým důvodem je, že nemají s nakupováním z druhé ruky zkušenosti (30 %). Jen 17 % respondentů se o udržitelnost při nákupu oblečení zajímá.

Autor: Šimon Mitro
Zdroj: STEM

Související

IMG_9922
Domácí Zajímavosti

Zesnulé lze pohřbít ekologicky, v zahraničí se z nich stanou korálové útesy

lahev na vodu
Světové dny Ekologie

Den znovuplnících lahví

Albert
Domácí Nakupování

Češi nakupují potraviny nejčastěji několikrát týdně, preferují hypermarkety

snídaně
Domácí Jídlo

Češi jedí hlavně doma. Rozvozy nefrčí