Agentura STEM provedla průzkum s názvem Udržitelnost v oblasti módy pro organizaci Klub svobodných matek, který mapuje motivace a strategie Čechů při pořizování oblečení a dalšího spotřebního zboží. Co se týče ekologických výrobků, tak je Češi nejčastěji nakupují v oblastech drogerie a kosmetiky (54 %) a také potravin (51 %). V případě oblečení a elektroniky jen 8 % respondentů významně upřednostňuje ekologický faktor. Odpověď spíše upřednostňuje zvolilo 37 % v případě oblečení a 35 % u elektroniky.
Při výběru oblečení je pro Čechy nejdůležitější cena, vzhled a pak materiál a původ. Nákupčí oblečení se dělí do dvou skupin, 47 % tvoří lidé kombinující nákup nového oblečení a z druhé ruky a 45 % lidí nakupuje pouze nové oblečení. 70 % lidí uvedlo, že oblečení nakupuje méně často než jednou za měsíc. Jedna pětina si ho pořizuje zhruba jednou za měsíc a pouze minimum Čechů nakupuje oblečení pro sebe nebo členy své domácnosti několikrát za měsíc (7 %) nebo každý týden (2 %).
Pro 52 % lidí, kteří uvedli, že nakupují oblečení z druhé ruky, je hlavním důvodem cenová výhodnost (85 %). Dalším důvodem je získání oblečení, které je v běžné nabídce nedostupné (35 %). V secondhandech respondenti nejčastěji nakupují oblečení na běžné nošení (78 %). Následuje sportovní a dětské oblečení.
Nejčastějším důvodem, proč lidi o oblečení ze secondhandů nemají zájem, je ten, že to považují za nehygienické a vadí jim představa, že už ho někdo nosil (47 %). Druhým důvodem je, že nemají s nakupováním z druhé ruky zkušenosti (30 %). Jen 17 % respondentů se o udržitelnost při nákupu oblečení zajímá.