Češi podceňují zabezpečí svých účtů na sociálních sítích

Češi si dávají více záležet na tom, co a s kým sdílejí na sociálních sítích. Zabezpečí svých účtů mají ale slabé.

sociální sítě

Ilustrační foto.
Zdroj: Pexels

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Pexels

Společnost ESET zjišťovala, jak se Češi chovají na sociálních sítích a zda si dávají záležet na správném zabezpečení svých účtů. Nejpopulárnější platformou pro sdílení obsahu je mezi Čechy stále Facebook (88 %). Následuje Instagram (39 %), WhatsApp (35 %) a TikTok (6 %). Nejčastěji sdílí obsah na sociálních sítích uživatelé nad 51 let.

V největší míře Češi sdílí momentky z různých zážitků (30 %), významné životní události a jubilea (20 %), informace, jakých událostí se plánují zúčastnit (15 %), a snímky vlastních dětí, kde je jim vidět do tváře (11 %). Vysoce rizikové příspěvky sdílí pouze jednotky procent uživatelů. Mezi takové patří například příspěvek s nějakým osobním údajem (2 %), s intimním obsahem (necelá 2 %) či snímek dítěte v plavkách nebo zcela nahé (1 %).

Nadměrné sdílení informací o sobě a svých blízkých patří mezi nejvýraznější rizika sociálních sítí. Předpokládali jsme, že zejména mladší uživatelé budou sdílet i obsah, který je třeba hodně osobní nebo dokonce až intimní. Ukázalo se ale, že Češi bez ohledu na věk používají sociální sítě uvědoměle,“ shrnuje závěry ze šetření bezpečnostní expertka společnosti ESET Vladimíra Žáčková.

Češi podceňují zabezpečení svých účtů. Často používají stejná hesla, která mnohdy nejsou ani dostatečně silná. Spolehlivé heslo podle dat využívá třetina uživatelů, nejčastěji toto tvrdí uživatelé ve věku 31 až 40 let a lidé nad 51 let. Pomocí vícefázového ověření, nejčastěji potvrzením v ověřovací aplikaci, kódem zaslaným v e-mailu nebo přes SMS, se přihlašuje jen 15 procent lidí, častěji tak činí muži. Desetina uvádí, že využívá vždy unikátní kombinaci jména a hesla.

Používání stejných přihlašovacích údajů ve více aplikacích či online službách je rizikové. Pokud dojde k prolomení jednoho hesla, můžeme přijít o několik účtů najednou a útočníkům otevřít cestu k velkému množství našich osobních údajů, které mohou dále zneužít. Databáze s odcizenými hesly jsou na dark webu běžně k zakoupení a útočníci po nich sáhnou jako první před složitějšími typy útoků. Obecně bych doporučila uživatelům, aby používali silná a jedinečná hesla pro každý ze svých online účtů. S vytvořením a uchováváním takových hesel pomůže spolehlivý správce hesel, který navíc hesla ukládá bezpečně v zašifrované podobě,“ radí Žáčková.

Autor: Šimon Mitro

Související

vánoční nákupy
Domácí Vánoce

Vánoční dárky nakupuje 90 procent Čechů online

sociální sítě
Zahraniční Sociální sítě

Francouzi jsou online tři a půl hodiny denně. Nejvíce tráví čas na Snapchatu a Facebooku

notebook
Domácí

Spyware útočí na české uživatele během vánoční nákupní sezóny

kancelář
Domácí

Češi podceňují zálohu dat