sobota 8. listopadu 2025

Češi podceňují ochranu před sluncem

Opalovací krémy s SPF nejsou pro Čechy samozřejmostí. Ženy je používají výrazně častěji než muži, a i když většina lidí vnímá rizika spojená s nadměrným sluněním, pravidelné preventivní kontroly u dermatologa navštěvuje jen málokdo.

opalování

Ilustrační foto.
Zdroj: Pexels / RF._.studio _

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Pexels / RF._.studio _

Průzkum agentury STEM/MARK ukázal, že opalovací přípravky používá sedm z deseti žen, ale jen necelých šest z deseti mužů. Ochrana pokožky navíc klesá s rostoucím věkem, zatímco vyšší vzdělání naopak zvyšuje pravděpodobnost, že lidé sahají po krému s ochranným faktorem. Výše příjmu přitom roli téměř nehraje.

Nejznámějšími a nejpoužívanějšími značkami zůstávají Nivea a Astrid, vysoko se drží i Dermacol, Garnier a Bioderma. Češi si doma obvykle volí střední až vysoký faktor, na dovolenou u moře pak téměř polovina uživatelů sahá po krémech s faktorem padesát a více. Nejčastější volbou jsou krémy a mléka, oleje zůstávají na okraji zájmu.

O svůj fototyp, tedy míru přirozeného zbarvení kůže, má povědomí jen necelá polovina lidí. Znalost stoupá s věkem a vzděláním. Z obav ze stárnutí pleti či rakoviny kůže se více chrání ženy a vysokoškoláci. Přesto k pravidelným kontrolám znamének dochází jen necelá desetina dotázaných, zatímco více než polovina dermatologa nenavštěvuje vůbec.

Podle výzkumnice Jitky Haiderové je pozitivní alespoň to, že proti roku 2023 mírně vzrostl počet lidí, kteří chodí na preventivní vyšetření opakovaně. Ochrana kůže ale stále zůstává oblastí, kterou Češi podceňují.

Autor: Šimon Mitro

Související

učitel
Domácí

Učitelé z Ústeckého kraje chtějí benefity, sick days i lepší prostředí

Válka na Ukrajině.
Domácí

Češi chtějí dál pomáhat Ukrajině, ale méně zbraněmi

eurozóna
Ekonomika

Evropa se dělí na chudý jih a bohatý střed

mražené jídlo
Ostatní Jídlo

Mražené potraviny šetří peníze i planetu