Základní dovednosti, které jsou klíčové pro život v 21. století, a tvoří základ pro celoživotní učení mají obyvatelé České republiky na průměrné úrovni. Ukázal to průzkum ve 31 zemích světa, který se zabýval čtenářskými dovednostmi a schopnosti adaptivně řešit problémy. Mírně nadprůměrných výsledků jsme dosáhli jen v numerických dovednostech.
Průzkum se odehrál mezi lidmi od 16 do 65 let především v evropských zemích,, data vědci získali také ve Spojených státech, Kanadě, na Novém Zélandu, v Japonsku nebo Chile. Respondenti měli například vyhodnotit věrohodnost vět v novinovém článku, odhalit chybný číselný údaj v tabulce nebo vybrat v kalendáři termín pro akci vyhovující co nejvíce lidem, kterým se postupně mění časové možnosti.
Podle výzkumu má čtvrtina českých dospělých velmi nízkou úroveň čtenářských dovedností, která komplikuje zapojení na trhu práce. Jde přibližně o 1,7 milionu osob. které sice umí najít jednoduchou informaci v krátkém textu (telefonní číslo v inzerátu a podobně), ale mají potíže porozumět delším textům nebo se orientovat na webech s více stránkami.
Velmi nízkou úroveň numerických dovedností má pětina dospělých Čechů. Poradí si se základními početními úkony s celými čísly, ale už mají potíž třeba s výpočtem procent. Nízká schopnost adaptivně řešit problémy se projevila u necelé třetiny Čechů, což odpovídá téměř dvěma milionům lidí. Ti zvládnou řešit problémy s jednoduchým zadáním, ve kterých se v nemění podmínky. Začnou ale tápat, jakmile zadání obsahuje více různých požadavků a řešení vyžaduje více kroků.
Mejhůř jsou na tom lidé se základním vzděláním a s výučním listem-„Výsledek u vyučených je alarmující ze dvou hlavních důvodů. Za prvé má značná část dospělých se středoškolským vzděláním právě vyučení bez maturity. Zadruhé úroveň testovaných dovedností je u vyučených blíže dovednostem dospělých se základním vzděláním než středoškolákům s maturitou. Výsledky z výzkumu nenasvědčují, že by učební obory dobře připravovaly své absolventy na současný svět – aby se uměli uplatnit na měnícím se trhu práce nebo dokázali čelit dezinformacím,“ komentuje výsledky koordinátorka výzkumu v České republice Michaela Röschová. Absolventi učebních oborů bez maturity mají navíc v českém systému výrazně horší možnosti si obecné dovednosti dále prohlubovat při dalším vzdělávání, nebo při své profesní dráze.
Nejlépe rozvinuté dovednosti mají dospělí v Japonsku a evropských severských zemích Finsku, Švédsku a Norsku, vysoko se umístilo také Nizozemí a Estonsko.