Celých 12 let se nezvedla pokuta za černou jízdu, a proto podle ministerstva dopravy pomalu ztrácí svůj odstrašující efekt. Sami úředníci proto bojují za to, aby v novele silničního zákona bylo zakotveno razantní zvýšení pokut za tento typ přestupku. Mluví se dokonce po tom, že pokuta by měla činit až tři tisíce korun, kdežto Sdružení dopravních podniků původně navrhovalo částku o pět set korun nižší. Dosud je maximální výše pokut poloviční, tedy 1 500 korun.
Zachovaný by měl zůstat systém nižší pokuty při okamžitém zaplacení na místě, kdy většina dopravních podniků dnes požaduje tisícovku na místě nebo 1 500 korun při pozdější platbě. Nižší sazbu by novela silničního zákona upravovat neměla, ta vzejde z rozhodnutí samotných dopravních podniků.
Jak vyplývá ze zpráv jednotlivých poboček v největších městech České republiky, pohybuje se počet černých pasažéru mezi třemi až pěti procenty všech přepravovaných osob. Dopravním podnikům se tak daří ročně na pokutách vybírat miliony korun.