Ne ve všech evropských státech se platí souhrnný poplatek za jízdu po všech dálnicích dohromady, jako je tomu v Česku. Země jako Španělsko, Francie, Řecko, Itálie či Polsko využívají systém mýtného, kdy ne všechny dálniční úseky jsou zpoplatněné. Pokud nějaký úsek zpoplatněný je, tak platí motoristé poplatek za každý průjezd.
Dálniční známku, po jejímž zakoupení je možné jezdit po všech dálnicích bez omezení, využívá kromě Česka deset evropských států. Po zdražení roční dálniční známky ze současných 1 500 korun na 2 300 korun, Češi budou mít čtvrtou nejdražší dálniční známku v Evropě. Více než 2 300 korun zaplatí za roční poplatek Moldavci (v přepočtu 4 246 korun), Maďaři (4 145 korun) a Slovinci (2 595 korun).
Česko se po zdražení dostane na úroveň Rakouska, kde se platí v přepočtu 2 274 korun. Známka však nepokrývá zcela všechny dálnice, některé tunely jsou zpoplatněny zvlášť. Na Slovensku platí méně, než je současná cena v Česku, a to 1 415 korun.
V řadě evropských zemí se žádné dálniční poplatky neplatí, nebo se platí jen minimum úseků. Bezplatné dálnice mají v Německu, Finsku, Gruzii, Lichtenštejnku, Kosovu, Kypru, Ukrajině, Monaku a Maltě. V některých zemích platí poplatek vozidla až od určité hmotnosti. Od tří tun platí mýtné v Lotyšsku, od 3,5 tun v Estonsku a Belgii a od 12 tun v Lucembursku.