čtvrtek 1. května 2025

Ceny dálničních známek v Evropě se různí. Po zdražení budou Češi platit jako Rakušané

Zpoplatnění dálnic či jen jednotlivých úseků se v evropských státech různí. Někde se platí i více než dva tisíce korun za rok.

dálnice

Ilustrační foto.
Zdroj: Pixabay

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Pixabay

Ne ve všech evropských státech se platí souhrnný poplatek za jízdu po všech dálnicích dohromady, jako je tomu v Česku. Země jako Španělsko, Francie, Řecko, Itálie či Polsko využívají systém mýtného, kdy ne všechny dálniční úseky jsou zpoplatněné. Pokud nějaký úsek zpoplatněný je, tak platí motoristé poplatek za každý průjezd.

Dálniční známku, po jejímž zakoupení je možné jezdit po všech dálnicích bez omezení, využívá kromě Česka deset evropských států. Po zdražení roční dálniční známky ze současných 1 500 korun na 2 300 korun, Češi budou mít čtvrtou nejdražší dálniční známku v Evropě. Více než 2 300 korun zaplatí za roční poplatek Moldavci (v přepočtu 4 246 korun), Maďaři (4 145 korun) a Slovinci (2 595 korun).

Česko se po zdražení dostane na úroveň Rakouska, kde se platí v přepočtu 2 274 korun. Známka však nepokrývá zcela všechny dálnice, některé tunely jsou zpoplatněny zvlášť. Na Slovensku platí méně, než je současná cena v Česku, a to 1 415 korun.

V řadě evropských zemí se žádné dálniční poplatky neplatí, nebo se platí jen minimum úseků. Bezplatné dálnice mají v Německu, Finsku, Gruzii, Lichtenštejnku, Kosovu, Kypru, Ukrajině, Monaku a Maltě. V některých zemích platí poplatek vozidla až od určité hmotnosti. Od tří tun platí mýtné v Lotyšsku, od 3,5 tun v Estonsku a Belgii a od 12 tun v Lucembursku.

Autor: Šimon Mitro

Související

Portál dopravy
Domácí Digitalizace

Řidičský průkaz i karta k tachografu? Nově lze vyřídit online

Stavba jihovýchodního obchvatu Jihlavy
Domácí

Jihlava pokračuje v budování jihovýchodního obchvatu

elektromobil
Ekonomika Elektromobily

Česko kraluje růstu registrací elektromobilů v EU

rozvoj dálniční sítě
Domácí

Do roku 2050 má vzniknout přes 760 kilometrů vysokorychlostních tratí