Nový Evropský fond konkurenceschopnosti má v příštích sedmi letech vyčlenit na klimatickou transformaci a průmyslovou dekarbonizaci 67 miliard eur. Z toho však 40 miliard pochází z již existujících zdrojů. Pro výrobu čistých dopravních technologií by přitom podle odborníků bylo potřeba 39 miliard eur ročně.
Omezené prostředky mohou oslabit klíčové investice do baterií či syntetických paliv pro letectví a lodní dopravu. Jen v evropském bateriovém průmyslu tak hrozí ztráta až 100 tisíc pracovních míst. Pozitivní zprávou je, že fond nově umožní podporu výroby a zvýhodní firmy používající technologie a dodavatele z EU.
Návrh rozpočtu sice počítá s 35procentním podílem investic do klimatu a biodiverzity a zdvojnásobením prostředků na dopravní síť Connecting Europe Facility, ale zároveň neruší dotace fosilních paliv a ruší program LIFE, klíčový pro ochranu životního prostředí.
Ekologové doporučují financovat rozpočet i zdaněním leteckého a lodního paliva, což by mohlo přinést přes 45 miliard eur ročně. Podle nich Evropa potřebuje odvážnější plán, jinak riskuje ztrátu vedoucí pozice v zelených technologiích.