Brusel šetří na zelené dopravě. Průmysl může tratit

Evropská komise představila návrh rozpočtu po roce 2027, ale podle organizace Transport & Environment v něm chybí dostatečná podpora pro čisté dopravní technologie.

doprava

Ilustrační foto.
Zdroj: Pexels

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Pexels

Nový Evropský fond pro konkurenceschopnost (ECF) má na zelenou transformaci a dekarbonizaci průmyslu vyčleněno 67 miliard eur na sedm let. Téměř dvě třetiny této částky přitom pocházejí z dříve existujících nástrojů. Pro porovnání – samotný sektor čisté dopravy bude podle T&E potřebovat 39 miliard eur ročně až do roku 2030.

Omezené financování ohrožuje klíčové projekty, jako jsou baterie nebo syntetická paliva pro letectví a lodní dopravu. Bez větších investic hrozí ztráta až 100 000 potenciálních pracovních míst v bateriovém průmyslu. T&E varuje, že Evropa může ztratit pozici lídra ve strategických odvětvích.

Pozitivní zprávou je, že nový fond umožňuje podporu výroby ekologických technologií v EU a preferuje využívání místních dodavatelů. Zavedení požadavků „Made in EU“ je vítaným posunem, ale podle T&E to nestačí. Evropa potřebuje masivní investiční plán s jasnými prioritami.

Autor: Šimon Mitro

Související

parkoviště
Domácí

Středočeský kraj plánuje síť záchytných parkovišť pro víc než tři tisíce aut

597502365_1492851202841449_7986966249415851307_new_new
Domácí

Začala stavba obchvatu Blatné

596149666_1403048901180284_324819300694540969_n
Domácí

Babiš u von der Leyen a Costy. Nová vláda vstupuje do EU s jinými prioritami

Most u Napajedel
Domácí

Na D55 u Napajedel se otevřel nový most přes Moravu