Brusel šetří na zelené dopravě. Průmysl může tratit

Evropská komise představila návrh rozpočtu po roce 2027, ale podle organizace Transport & Environment v něm chybí dostatečná podpora pro čisté dopravní technologie.

doprava

Ilustrační foto.
Zdroj: Pexels

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Pexels

Nový Evropský fond pro konkurenceschopnost (ECF) má na zelenou transformaci a dekarbonizaci průmyslu vyčleněno 67 miliard eur na sedm let. Téměř dvě třetiny této částky přitom pocházejí z dříve existujících nástrojů. Pro porovnání – samotný sektor čisté dopravy bude podle T&E potřebovat 39 miliard eur ročně až do roku 2030.

Omezené financování ohrožuje klíčové projekty, jako jsou baterie nebo syntetická paliva pro letectví a lodní dopravu. Bez větších investic hrozí ztráta až 100 000 potenciálních pracovních míst v bateriovém průmyslu. T&E varuje, že Evropa může ztratit pozici lídra ve strategických odvětvích.

Pozitivní zprávou je, že nový fond umožňuje podporu výroby ekologických technologií v EU a preferuje využívání místních dodavatelů. Zavedení požadavků „Made in EU“ je vítaným posunem, ale podle T&E to nestačí. Evropa potřebuje masivní investiční plán s jasnými prioritami.

Autor: Šimon Mitro

Související

armá
Domácí

Vojenské koridory mohou urychlit přechod k ekologičtější dopravě

Dobíjecí stanice
Ekonomika Elektromobily

Elektromobilita v EU roste, Česko dál výrazně zaostává

Machu-Picchu-main-shot-cropped
Zahraniční

Machu Picchu v problémech. Spory paralyzují peruánský div světa

profimedia-0897580475
Zahraniční

Nejvyšší soud EU pokáral Polsko. Řekl, že manželství pro všechny musí platit všude