Brno bylo historicky největším provozovatelem trolejbusů Škoda 21Tr. Jedenadvacítky, jak se jim přezdívá, se staly symbolem modernizace městské hromadné dopravy v této moravské metropoli.
„Trolejbusy Škoda 21Tr jsme do vozového parku zařadili v roce 1999 jako první nízkopodlažní vozy této trakce. Díky tomu jsme mohli vyřadit starší vysokopodlažní trolejbusy, zvýšit komfort cestujících a zpřístupnit naši službu osobám s omezením pohybu. Jednoznačně je tak můžeme považovat za určitý symbol modernizace městské hromadné dopravy v Brně. S počtem 64 vozů tohoto typu jsme se stali jejich největším provozovatelem v České republice, “ řekl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
V loňském i letošním roce se však tento typ v ulicích Brna objevoval čím dál méně. Víkend je tak poslední možností, jak se s jedenadvacítkami rozloučit. Budou jezdit v sobotu 15. března od 10 do 16 hodin v půlhodinových intervalech. Vstupenky si mohou lidé koupit na místě nástupu. Jezdit se bude po trase Česká – Slovanské náměstí – Přívrat – Anthropos – Čtvrtě – Kohoutovice, hájenka a zpět.
Pět zajímavostí o trolejbusech Škoda 21Tr:
- Závod Škoda Ostrov vyrobil 121 trolejbusů Škoda 21Tr. Kromě Brna brázdily také Plzeň, Hradec Králové, České Budějovice, Jihlavu, Ostravu, Pardubice a Opavu.
- Podívaly se i do zahraničí. Jezdily například v Bratislavě, v bosensko-hercegovinském Sarajevu nebo maďarském Segedínu.
- Dopravní podnik města Brna aktuálně vlastní 23 trolejbusů tohoto typu.
- Vůz číslo 3063 se stane exponátem Technického muzea v Brně.
- Hned 20 trolejbusů dopravní podnik věnuje ukrajinskému Charkovu.