Aktuálně je ale výstavba diametru v daleké budoucnosti, prioritními projekty jsou totiž například výstavba nového hlavního nádraží u řeky Svratky a vybudování vysokorychlostní železniční tratě.
V současnosti má město k dispozici studii, která zúžila množství variant pro trasu podzemní dráhy. Zatím není jasné, která varianta to bude.
Severojižní kolejový diameter má vést z brněnských Chrlic přes centrum města až k řečkovickému nádraží a zahrnovat bude vlaky, tramvaje a případně hybridní prostředky, které kombinují vlastnosti obojího. Podzemní část trasy pravděpodobně povede také pod připravovaným novým hlavním vlakovým nádražím.
Zástupci města a dalších institucí mají v plánu zajistit vhodný vstup do budoucího brněnského metra, přičemž prostor pro stanici plánují navrhnout i ve virtuální realitě. První část nového nádraží by mohla vzniknout kolem roku 2035 a s ní i vstup do metra. Ten vznikne i za předpokladu, že metro město bude budovat další roky.