Brněnský dopravní podnik ulehčí přepravu lidem s handicapem

Hlavní změny se týkají například výstupu do vozovky, zajištění asistence na přepážkách dopravního podniku nebo objednávání služby Seniorbus.

doprava v Brně

Dopravní podnik chce letos vyřešit 12 problémů, s nimiž se potýkají lidé se smyslovým znevýhodněním.
Zdroj: Facebook Dopravního podnik města Brna

  • Dopravní podnik chce letos vyřešit 12 problémů, s nimiž se potýkají lidé se smyslovým znevýhodněním.
  • Zdroj: Facebook Dopravního podnik města Brna

Lehčí cestování veřejnou dopravou budou mít lidé se zrakovým a sluchovým postižením. Dopravní podnik se zaměří na odstranění některých bariérových situací.

„Databázi jsme vytvořili na základě rozhovorů s téměř čtyřicítkou osob se zrakovým a sluchovým znevýhodněním. Dalším zdrojem informací pak byly rozhovory se zástupci dopravního podniku a to s vedením a managementem podniku i s dvacítkou řidičů. Ze 178 podnětů jsme téměř 50 vyřadili pro jejich nerealizovatelnost. U zbylých jsme spolu s respondenty hledali možné varianty řešení,“ vysvětlil Robert Osman, sociální geograf Masarykovy univerzity v Brně a vedoucí projektu.

Z rozhovorů například vyplynulo, že největší problém pro lidi se zrakovým postižením představuje nepřístupnost informací. Ty jsou totiž často dostupné pouze ve vizuální podobě. Příkladem jsou zastávky, v nichž se vystupuje rovnou do vozovky. Problém způsobuje i velké množství typů tramvají, kdy každá je jinak uspořádaná.

Lidem se sluchovým postižením zase nejvíce dělá problém rozpoznat nebezpečí v podobě přijíždějících a odjíždějících vozů. Pomohly by světelné pásy.

12 bariérových situací, které bude letos dopravní podnik v Brně řešit:

  • výstup do vozovky – dopravní podnik přidá ve vozech hlášení, že cestující vstupují do vozovky
  • 3D modely tramvají – vytvoří se zmenšené 3D modely základních typů tramvají, aby si je nevidomí mohli osahat
  • zajištění asistence na přepážkách – speciální reprodukto poskytne instrukce k zajištění asistence při nákupu
  • přístupnost informací na webu dopravního podniku – provedou se potřebné úpravy webu
  • objednávání služby Seniorbus – osoby se sluchovým postižením si budou moci objednat tuto službu pomocí aplikace, zprávy nebo e-mailu
  • osvěta řidičů – řidiči se budou vzdělávat na vybraná témata týkající se lidí s handicapem
  • osvěta cestujících s postižením – besedy s organizacemi sdružujícími postižené
  • osvěta ostatních cestujících – pomocí kampaně se dozví o potřebách lidí s handicapem
  • komunikace s neslyšícími – test překládání tiskových a dalších zpráv do českého znakového jazyka
  • revize technologického postupu kontroly hlásiče čísla vozu – přístroj VPN nevidomým ohlásí číslo linky, která přijíždí na zastávku
  • revize technologického postupu kontroly ozvučení elektronických panelů – nevidomí cestující budou mít k dispozici přístroj VPN, díky kterému jim informační panel na zastávce oznámí příjezd nejbližších spojů
  • hlášení služební jízdy – nevidomí by se měli dočkat hlášení, že na zastávku přijíždí spoj označený jako služební jízda
Autor: Michaela Dočkalová

Související

tlusté střevo
Domácí

Čeští vědci se podílejí na vzniku rychlého testu, který by odhalil rakovinu

Brněnská šalina
Domácí

Brněnský dopravní podnik koupí elektřinu za půl miliardy od městské teplárny

Brněnská přehrada
Domácí

Na Brněnské přehradě startuje 79. plavební sezóna

tramvaj v Brně
Domácí

V Brně hledají nejčastější příčiny dopravních nehod. Výzkum potrvá měsíce