Mezi nimi vévodí vložka, kondom a obal od vibrátoru. „Tady byl někdo hodně nedočkavý,“ okomentoval poslední z nich dopravní podnik na sociálních sítích. Zveřejnil totiž fotky, které ukazují, čeho jsou cestující schopní. A některé jsou jen pro silné povahy. Vedle zbytků jídel, injekčních stříkaček nebo sklenice od guláše i s chlebem zachycují třeba i pomočená sedadla, pozvracené dveře nebo exkrementy na sedačce.
Společnosti už došla trpělivost s lidmi, kteří se ve vozech neumějí chovat. Přímo do vozů proto umístil výchovné komiksy a doufá, že cestující budou nad svým chováním víc přemýšlet.
„Jídlo a pití v našich vozech, hlasité telefonování, které obtěžuje ostatní, dobíhání – to jsou časté nešvary, se kterými se dennodenně setkáváme. Na nevhodné chování ostatních si stěžují i sami cestující. Komiksy přináší dvanáct příběhů a témat, která řešíme nejčastěji. Chceme, aby se cestující v MHD cítili jako doma, ale zároveň je prosíme, aby se také tak chovali,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Ve vozech navíc jezdí i preventisté, kteří na nevhodné chování cestující upozorňují. S těmi má společnost dobrou zkušenost. „V minulém roce jsme zorganizovali akci s pracovním názvem Stoupni a jeď, kdy naši preventisté vlídně vyzývali mladší cestující, aby pustili sednout starší osoby. Za týden zkontrolovali šest set vozů a byli svědky 166 případů, kdy tak cestující učinili až po jejich žádosti, nikoli sami od sebe,“ uvedl vedoucí tarifního odboru Dopravního podniku města Brna Vít Prýgl.
Velkým problémem je podle vedení podniku dobíhání spojů. Takoví lidé prý zdržují dopravu a mnohdy ohrožují své zdraví. „Lidé například běží přes silnici na červenou, vbíhají do tramvajové trati bez rozhlédnutí, dělají to i rodiče s dětmi nebo senioři. Je čas veřejnost učit, že se nedobíhá a je bezpečnější počkat na další spoj, vždyť jede za pár minut,“ dodal Havránek. Obtěžující je také hlasité telefonování, nebezpečný zase může být pes bez vodítka a košíku.