Ředitelství vodních cest zahájilo zkušební provoz nové plavební komory Rohatec – Sudoměřice, která po téměř devíti desetiletích završuje původní záměr Tomáše Bati. Díky stavbě a úpravám koryta říčky Radějovky se lodě poprvé dostanou z Výklopníku až do Hodonína. Sedmikilometrový úsek řeky Moravy se tak stal součástí Baťova kanálu, jehož délka se prodloužila na 60 kilometrů.
Práce na stavbě odstartovaly v roce 2023. Přestože je loni zasáhly zářijové povodně, podařilo se je dokončit ještě před ukončením letošní plavební sezony. Kromě samotné komory a obnovy jezu Sudoměřice zahrnoval projekt i rozsáhlé úpravy okolí – rozšíření Radějovky, vybudování dvou hospodářských mostů a vznik nového biokoridoru s tůněmi a drobným vodním tokem.
Nová komora překonává spád 2,7 metru a její parametry odpovídají ostatním zdymadlům na Baťově kanále. Rekonstruovaný jez z 30. let minulého století zajistí stabilní hladinu pro plavbu až po Petrov. Podle odborníků se tím zvýší nejen komfort rekreačních plaveb, ale i odolnost vodní cesty vůči budoucím povodňovým situacím.
Celková investice dosáhla téměř 340 milionů korun, z toho 262 milionů připadlo na samotné prodloužení kanálu a 78 milionů na opravu jezu. Zkušební provoz pro veřejnost už začal o víkendu a pokračuje znovu od pátku do neděle. Plné uvedení do provozu je v plánu od května. Prodloužení Baťova kanálu má podle místních samospráv i kraje výrazný turistický přínos. Hodonín a okolní obce počítají s novými možnostmi pro cykloturistiku, ubytovací služby i gastronomii.
Baťův kanál se rozvíjí - a s ním i celý region! ⚓️🚤
— Martin Kupka (@makupka) September 21, 2025
Baťův kanál patří k symbolům jihovýchodní Moravy a teď se rozšiřuje o další úsek. Nová plavební komora v Rohatci spolu s modernizovaným sudoměřickým jezem prodloužily splavnou trasu o sedm kilometrů – nově tak vede až do… pic.twitter.com/SrkybtNOcD