Jedním z negativ, které se zmiňují v souvislosti s nástupem generativní umělé inteligence (AI), je dopad na trh práce. Lidé se obávají ze ztráty zaměstnání, nebo toho, že část jejich agendy převezmou automatizované systémy s podporou AI. Nedávná zpráva globální investičně bankovní společnosti Goldman Sachs ukázala, že v důsledku těchto technologií je ohroženo 300 milionů pracovních míst v USA a Evropě.
Dopad na trh práce ovšem nebude genderově rovnocenný. Zpráva ukázala, že některé práce jdou snadněji automatizovat než jiné a tato zaměstnávání častěji vykonávají ženy než muži. „U mužů je rozdělení 50 na 50 mezi bílé límečky (administrativní pracovníci, manažeři, právníci, auditoři, specialisté, zprostředkovatelé apod.) a modré límečky (fyzická práce – automechanici, průmysl, zemědělství atd.). Ale v ženské části spektra pracuje 70 procent v kategorii bílých límečků,“ uvedl profesor marketingu na škole Kenan-Flagler a hlavní autor výzkumu Mark McNeilly pro server Euronews.
Navzdory faktu, že muži jsou v pracovní síle početnější než ženy, výzkum ukazuje, že generativní AI ohrozí v celkovém množství více žen než mužů. Uvádí se, že až 79 procent pracovních míst vykonávaných ženami by mohly být v budoucnu nahrazeny či částečně nahrazeny generativní umělou inteligencí. Nejnáchylnější k nahrazení jsou podle zprávy již nyní administrativní pozice. Další odvětví, kde jsou zaměstnány převážně ženy a která se očekávají, že budou ovlivněna přijetím AI, jsou zdravotnictví, vzdělávání a komunitní a sociální služby.
Zatímco generativní AI má potenciál potlačit nebo částečně automatizovat různé práce, nabízí také obrovské příležitosti pro vytváření nových pracovních míst. Dříve, když se stroje používaly k nahrazování lidských pracovníků pro vyšší produktivitu a nižší náklady, vznikaly nová pracovní místa, která předtím neexistovala.
„Pokud vezmete například zdravotnické pracovníky, více než 70 procent z nich jsou ženy. Může existovat generativní AI, která může odpovídat na otázky pacientů, může pomoci poskytnout zdravotnickým pracovníkům radu ohledně diagnóz a přístupů k léčbě. Tím, že to dělá a pomáhá pacientovi odpovídat na otázky, by AI mohla uvolnit více pracovního času pro zdravotnické pracovníky, aby strávili více času s pacienty,“ řekl McNeilly pro server Euronews.
McKelly doporučuje, aby se lidé snažili v oblasti AI, co nejvíce vzdělávat. Díky tomu se pak budou moci na trhu práce odlišit a budou schopni lépe kooperovat s AI než ti, kteří tyto nové technologie zatím odmítají.