Takzvaná autonomní vozidla třetí úrovně jsou podle Centra dopravního výzkumu budoucností zejména v nákladní dopravě. Třeba na dálnici systém řídí zcela sám. Řidič se tak může věnovat jiným činnostem, například telefonování nebo odpočinku. Když ale systém vyzve řidiče, aby převzal řízení, musí to udělat okamžitě. Pokud je řidič zabraný do jiné činnosti, může být jeho reakce zbrklá nebo naopak velmi pomalá.
Experimentu na pokročilém simulátoru nákladního vozidla a autobusu se účastnilo 31 profesionálních řidičů. Ti například za jízdy pracovali na notebooku, telefonovali, sledovali videa, poslouchali audiokurzy nebo relaxovali. Cílem bylo změřit, jak rychle a bezpečně dokážou reagovat na výzvu k převzetí řízení. Měřil se čas potřebný k reakci, průměrná rychlost po převzetí i schopnost udržet auto ve středu pruhu.
Ukázalo se, že nejrizikovějšími činnostmi jsou pro řidiče práce na notebooku a sledování videa. Nejméně rizikové je poslouchání audia. „Naše výsledky ukazují, že vizuální pozornost je pro bezpečné převzetí řízení naprosto klíčová. Pokud řidič sleduje film nebo píše e-mail na notebooku, ztrácí takzvaný situační přehled. Když ho pak auto vyzve k převzetí řízení, trvá mu déle, než se zorientuje, což v krizové situaci může znamenat rozdíl mezi bezpečným manévrem a nehodou,“ vysvětluje hlavní autorka studie Miroslava Horáková.