K autobusový nehodám nejčastěji dochází ve městech (61 %) a na silnicích III. třídy (14 %). Vyplývá to z analýzy Portálu nehod. Autobusové nehody ve městech se ve většině případů obejdou bez zranění (74 %) nebo jen s lehkým zraněním (24 %). Nehody na silnicích III. třídy jsou o poznání rizikovější. „Silnice III. třídy jsou pro autobusy nebezpečné, protože jde často o velmi úzké vozovky s někdy nezpevněnou krajnicí, kde mají autobusy velmi omezený prostor, jak se vyhnout protijedoucímu vozidlu. Proto je víc než namístě, aby řidiči osobních vozů byli při vyhýbání se autobusům obzvláště obezřetní,“ uvedl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod.
„V těchto případech často nejde ani tak o dodržování dopravních předpisů, jako spíše o ohleduplnost a vzájemný respekt,“ upozornil Chalas. V počtu nehod autobusů vede Praha, kde za posledních deset let došlo k osmi tisícům autobusových nehody. V rámci krajů za Prahou následuje Ústecký kraj, kde za posledních deset let došlo k 2 710 nehodám.
Praha dominuje žebříčku kvůli velké intenzitě městské a příměstské autobusové dopravy a také intenzivní dálkovou vnitrostátní a mezistátní autobusovou dopravou směřující po nekapacitních komunikacích často do centra města, například na nádraží Florenc.
Hlavní příčinou nehod nezaviněných řidičem autobusu je způsob jízdy řidiče vozu, který způsobil nehodu. „To je důvodem 42 % nehod. Jde například o situace, kdy se řidič nevěnoval plně řízení vozidla, jel po nesprávné straně vozovky a vjel do protisměru, vyhýbal se bez dostatečné boční vůle nebo nedodržel bezpečnou zónu za autobusem,“ řekl Marek Sibal, datový analytik Portálu nehod. Druhým nejčastějším důvodem, který stojí za více než čtvrtinou nehod, je nedání přednosti v jízdě autobusu. Jde o nedání přednosti na příkazu „Dej přednost v jízdě“, nedání přednosti při odbočování vlevo nebo nedání přednosti na dopravní značce „Stůj, dej přednost v jízdě“.