neděle 28. prosince 2025

Auta jsou čím dál širší. Paříž rozhodne o dražším parkování pro ta největší

Kvůli širším autům se bude v Paříži hlasovat o dražším parkovném pro vozy, jež zabírají nejvíce místa.

SUV

Ilustrační foto.
Zdroj: Pexels

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Pexels

Automobilky v Evropě produkují čím dál širší vozy. Co dva roky rostou v průměru o jeden centimetr. Vyplývá to z výzkumu Evropské federace pro dopravu a životní prostředí. V loňském roce činila průměrná šířka vozů 180,3 centimetrů, v roce 2018 co bylo jen 177,8 centimetrů.

Nárůst velikosti je zvláště patrný u velkých luxusních SUV. Rozměrná vozidla nejenže snižují dostupný prostor pro ostatní auta a cyklisty, ale při parkování stále více zasahují i na chodníky. Téměř polovina nových automobilů je již příliš široká na to, aby se vešla do minimálních parkovacích míst na ulici v mnoha zemích. Paříž by mohla být první evropskou metropolí, která se pokusí zvrátit tento trend. Obyvatelé budou příští měsíc hlasovat o vyšších parkovacích poplatcích pro SUV v připravovaném referendu.

Anketa kampaně Čistá města ukázala, že zhruba dvě třetiny Pařížanů podporují vyšší parkovací poplatky pro velká, těžká a nadměrně znečišťující vozidla. Pokud se nová opatření schválí, stanou se důležitým precedentem pro mnoho dalších evropských měst, která uvažují o podobných změnách.

Evropská federace pro dopravu a životní prostředí navrhuje, aby zákonodárci EU povinně přezkoumali maximální šířku nových automobilů při aktualizaci legislativy v příštích měsících. Městské orgány by měly také stanovit parkovací poplatky a mýtné na základě velikosti a hmotnosti vozidel, aby velká luxusní SUV a pick-upy platily více za využívání většího prostoru.

Autor: Šimon Mitro

Související

French_Anti_Riot_Police,_Paris_(25037207098)
Zahraniční

Tři zraněné ženy v pařížském metru. Útočníkem je mladík z Mali

Škoda Enyaq
Domácí Elektromobily

Češi už berou elektroauta na dlouhé trasy bez obav

letter-box-2258225_1280
Zahraniční

Francouzskou online poštu napadl hacker. Lidé nemohli přijímat ani odesílat balíčky

nákla
Zahraniční Technologie

Nákladní dopravu čeká revoluce. Zmizí řidiči z kabin?