Automobilky v Evropě produkují čím dál širší vozy. Co dva roky rostou v průměru o jeden centimetr. Vyplývá to z výzkumu Evropské federace pro dopravu a životní prostředí. V loňském roce činila průměrná šířka vozů 180,3 centimetrů, v roce 2018 co bylo jen 177,8 centimetrů.
Nárůst velikosti je zvláště patrný u velkých luxusních SUV. Rozměrná vozidla nejenže snižují dostupný prostor pro ostatní auta a cyklisty, ale při parkování stále více zasahují i na chodníky. Téměř polovina nových automobilů je již příliš široká na to, aby se vešla do minimálních parkovacích míst na ulici v mnoha zemích. Paříž by mohla být první evropskou metropolí, která se pokusí zvrátit tento trend. Obyvatelé budou příští měsíc hlasovat o vyšších parkovacích poplatcích pro SUV v připravovaném referendu.
Anketa kampaně Čistá města ukázala, že zhruba dvě třetiny Pařížanů podporují vyšší parkovací poplatky pro velká, těžká a nadměrně znečišťující vozidla. Pokud se nová opatření schválí, stanou se důležitým precedentem pro mnoho dalších evropských měst, která uvažují o podobných změnách.
Evropská federace pro dopravu a životní prostředí navrhuje, aby zákonodárci EU povinně přezkoumali maximální šířku nových automobilů při aktualizaci legislativy v příštích měsících. Městské orgány by měly také stanovit parkovací poplatky a mýtné na základě velikosti a hmotnosti vozidel, aby velká luxusní SUV a pick-upy platily více za využívání většího prostoru.